DirektPress tog storslam i GTF:s branschtävling. Vann sex av nio klasser

Branschdagen 2017 för gratistidningarna gick av stapeln den 31 mars i Stockholm.

Koncernen DirektPress delar varje vecka ut lokaltidningar till stockholmarna. På GTF:s branschgala som hölls i slutet på mars vann man stort i sina kategorier.

Årets Gratistidning!: Södermalmsnytt 
Årets lokalsajt: 
stockholmdirekt.se
Årets etta:
Västerås Tidning
Årets Reportage
, Sport, kultur, nöje: Bromma Tidning
Årets Reportage
, politik, samhälle, näringsliv: Södermalmsnytt
Årets reportage
, personporträtt: Lokaltidningen
Årets Effektivaste kampanj:
Lokaltidningen Kristianstad
Årets initiativ:
Västerås Tidning
Årets foto:
Umeå Tidning

Södermalmsnytt knep segern i den mest prestigefyllda klassen Årets gratistidning. Motiveringen var: Det är en utmaning att skapa lokal journalistik i en huvudstad. Genom en blandning av ”snackisar” och nyheter, ofta med en konverserande, men aldrig inställsam ton har tidningen antagit utmaningen och lyckats bli en angelägenhet för invånarna i Stockholms största stadsdel. Därtill tog Södermalmsnytts reporter Elina Lundberg hem vinsten för Årets reportage!
Fotograf: Bosse Johansson

Västerås Tidning fick ta emot pris i två olika kategorier. Dels fick man pris för Årets initiativ för magasinet Kvinna, som vänder sig till kvinnor i Västerås, Hallstahammar och Surahammar. Grattis säger vi till Kvinna-redaktören Frida Heldemar. Man fick dessutom pris för Årets Etta gjort av reportern och redigeraren Fredrik Klevenhaus. Förstasidan gjorde dagen efter det amerikanska presidentvalet – en stiliserad Trump tittandes genom Västerås egen skyskapar.Fotograf: Bosse Johansson

Jag är stolt över mina medarbetare

Jonas Irebjörk, VD DirektPress: ”För Södermalmsnytt som blev Årets gratistidning är priset ett viktigt kvitto på att det vi gör är bra! Vi har internt en kultur som fungerar för medarbetare att utvecklas och trivas i, och det vi åstadkommer är relevant för våra läsare. Vi gör både webb och tidning, vi delar inte upp det, vi jobbar med nyheter. Vi kommer glädjas hela året över dessa fina priser!”

Vi var där, tidningstryck är vår passion

– För oss är det en viktig dag per år att vara med på Gratistidningarnas förbunds årliga branschdag, säger Erik Wallhed, VD för Bold Printing Stockholm och huvudansvarig för sälj och marknad inom Boldgruppen .

– Dels är det är kul att träffa alla som är på plats, men också för att vara med och visa vilket bra arbete gratistidningarnas redaktioner gör med lokal journalistik. Det är min absoluta övertygelse att just lokala nyheter betyder mycket för människor var de än bor.

På bilden även Tuija Ylitalo, tillvardags marknadskoordinator Bold Printing Stockholm.

Från tidig morgon till sen natt

Gratistidningarna branschdag startade för 10 år sedan med en tanke om att lyfta fram gratistidningarnas innehåll. Gratistidningarna har engagerade journalister som skriver om lokala nyheter, det vill dagen och galan lyfta fram! I år med ett digert program och stor prisutdelning.

Under branschdagen höll följande prominenta talare föredrag: Madeleine Thor: IRM, Karin Nilsson: PostNord, Frida Lundh: mediabyrå PHD, Christel Copp, Institutionen för journalistik och masskommunikation vid Göteborgs universitet, Patrik Staflin: Nacka Värmdö Posten, Peter Paunovics: PNP. Därtill höll rapparen Petter en bejublad föreläsning med titeln Hyllning till språket. På kvällen var det middag med prisutdelning som vid halv elva snåret gick över till Galafest! Tack för i år, säger vi så här lite senkommet. Vi ser redan fram emot nästa år.
Fotograf: Bosse Johansson

Länk till DirektPress egen pressrelease