Positiva vindar på populär kryssning med Gratistidningarnas förening

Den 24-25 oktober var det åter dags för Effektkryssningen som i år gick till Åbo. Medlemmar i Gratistidningarnas förening bytte erfarenheter under uppsluppna former med folk i branschen och dess samarbetspartners och leverantörer. Därtill ett digert program för att lyfta fram just gratistidningarna och vässa argumenten mot kunderna.

Lars Gutke från Bold Printing berättar:
– Det är ingen tvekan om att det blåser positiva vindar med en stark tro på marknaden. Gratistidningarna är ett framgångsrikt koncept med höga läsvärde på det redaktionella och med annonser som verkligen når sin målgrupp och ger effekt.
– Själva kryssningen är ett bra och kul tillfälle för de i branschen som är världsmästare på lokala tryckta nyheter att träffas och dela med sig av sina erfarenheter.
– Det var högt i tak och de som var med delade generöst med sig av det ena och det andra och bland annat sina lyckade annonskoncept och hur man kan lyckas öka sina intäkter på den lokala marknaden. Därtill var det engagerade och kunniga talare. Och ganska blåsigt tidvis ute på havet!

Här följer några korta highlights från föredragen!

  • Gratistidningen läsas 50% längre tid per sida jämfört med dagstidningen, enligt den färska rapporten som Staffan Hultén från RAM presenterade.
  • Gratistidningen ”får fötter över tröskeln” in i butiken enligt Per Blomlöv på R.O.O.M
  • Gratistidningen skapar enorm efterfrågan på Attendos seniorboende i Kristianstad till följd av en lokal Native kampanj. Marie Hindriksson på Attendo uppmanade alla som har ett Attendoboende på sin ort att kontakta verksamhetschefen för att få till liknande samarbete.
  • Gratistidningen har eller får ett ansvar för lokal journalistik och lokalsamhället i samband med att dagstidningsläsande minskar. Inte minst inför valet 2018 enligt Micke Marklund
  • Gratistidningen har otroligt hög räckvidd enligt Leif Holm från PostNord som visade Alekuriren som exempel 93% läser

    läser tidningen i Ale.

Foto: Lars Gutke

Mathias Bång, ordförande i Gratistidningarnas förening inledningstalar och hälsar välkommen.

Det gungade rejält på dansgolvet och även i sittgrupperna.

Per Blomlöv (R.O.O.M)berättade om den resa som han tidigare med MIO Möbler gjort tillsammans
med Lokaltidningen som var avgörande för att vända en negativ trend för en
MIO-butik i Löddeköpinge.

Ett glatt och taggat gäng som precis fått lyssna till en kort Bold-presentation.

Staffan Hulten RAM presenterade den färska EFFEKT-rapporten som visade på mycket positiva
nyheter för gratistidningen!