Med HP 17-räknare kvar sedan början av 90 talet, räknar Stefan lätt baklänges

Stefan Åblad är sedan snart tre år produktionschef Dagens Industri och Dagens nyheter.  Tidigare var hans ansvar endast Dagens Industri, men då för tryck och distribution. Nu leder han produktionen för båda tidningarna.

Först ut, 3 ord som passar för både DN och DI?
DN och Di är starka varumärken. Företag i förändring. Det var inte tre ord… men ändå ganska kort!

Hur utvecklas era tidningar om 1 och 5 år?
På ett års sikt är DN och Di starka varumärken som kommer att ha bibehållna eller förbättrade positioner, men i en allt mer digital form. På fem års sikt gäller det att vara i framkant vad gäller mediautvecklingen, annars kan man lätt halka efter.

Några personliga Åblad-tips på jobbet.
Lita på ditt omdöme och förstår du inte, så våga fråga.
… och anta de spännande utmaningarna med samarbetet mellan Bonnier News tidningarna (DN, DI, Expressen och SydSv) – och även med tryckerierna förstås.

Hur får man kul på jobbet?
Humor är viktigt och det ”flyger” mycket roligheter i ordväxlingarna i kontorslandskapet mest hela tiden…så det kanske bara är att lyssna?

Vad är din viktigaste pryl på jobbet?
Kanske inte den viktigaste men jag har en HP 17 räknare kvar sedan min tid i leasing-branschen i början av 90 talet. Den räknar lite baklänges.

2 saker för effektivare jobbvardag.
1) Viktigt att vara tydlig, gärna lite övertydlig.
2) Kom i mål med det du ska uträtta… gäller både stort och smått.

Antal sms per dag?
Bara 2-5 stycken kanske, däremot massor av mail. Bland annat får jag varje morgon mail-nattrapport från alla våra DI- och DN-tryckerier. Jag kan då sitta på tåget från Uppsala till jobbet och kolla hur det gått under natten med tryckningarna. Jag bläddrar också igenom tidningarna på tåget för att kolla kvaliteten… när det är större störningar så blir jag förstås uppringd under kvällen/natten.

Hur ser ditt jobb ut?
Det som är fascinerande med vår verksamhet är att vi varje dag levererar en riktig rykande färskvara! Det har upparbetats samarbete mellan många interna avdelningar på tidningen OCH med tryckerierna för att allt ska funka inför varje kvälls produktion och leverans för distribution till läsarna. Det finns en gedigen kompetens bland medarbetarna som säkerställer att vi kan producera en tidning med så färskt och bra innehåll som möjligt. Mitt arbete består av de tre delarna att hålla kostnaderna nere, att leverera i tid och att hålla hög kvalitet på produkten.

Det är liknande frågeställningar och lösningar på de båda tidningarna DN och Di. DN är en mer komplicerad produkt med fler begränsningar och mer att ta hänsyn till vid de dagliga produktionerna. Även historiken och bakgrunden för DN och Di är olika som kund hos Bold. Detta återspeglas också i samarbetet med tryckeriet. Di har haft en mer vanlig-kund-leverantör-relation medan DN, som är grundbulten i Bolds verksamhet, har arbetat fram ett mer integrerat samarbete med tryckeriet.

Jag ansvarar också för tryck/produktion av Bonnier News magasin, något som kräver en helt annan tryckprocess än vad Bold kan erbjuda. Det planeras att produceras ca 500 magasin hos oss år 2018 som i huvudsak trycks på tryckerier som är verksamma i Finland och i Baltikum.

Jag är verkligen mest inspelad på papperstidningen och får erkänna att jag har dålig koll på den digitala produkten. Man kan bara konstatera att vi tappar upplaga för papperstidningen. Antalet digitala prenumeranter ökar i finfin takt, men papperstidningen står fortfarande för en stor del av tidningarnas vinst.